مترجم آزاد

تحلیلی_اجتماعی

مترجم آزاد

تحلیلی_اجتماعی

بیانیه قاطع حوزه بسیج دانشجویی شهدای دانشگاه خیام...

 پرونده‌ای ناتمام... قدمی برداشتیم تا به بررسی پاره‌ای از مشکلات صنفی دانشجویان و جستجوی پاسخی برای ابهامات و سوالاتِ بی‌جواب اذهان بپردازیم. عزم کردیم تا آزادی را به دانشگاه‌مان پیوند بزنیم چرا که می‌دانستیم تشویش بر سر راه آن قرار دارد.

 بیانیه بسیج دانشجویی

در‌پی لغو جلسه «پرسش و پاسخ» توسط مسئولین دانشگاه‌

«مسئولین بروند با دانشجوها جلسه بگذارند و حرف‌هاى گفتنىِ دانشجوها را بشنوند... هیچ چیزى جاى این گفتگوى رو در رو و چهره‌به‌چهره را نمی‌گیرد.» بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان- ۱6/۰۵/1391

 

در ادامه مطلب حتما بخوانید..


پرونده‌ای ناتمام...

قدمی برداشتیم تا به بررسی پاره‌ای از مشکلات صنفی دانشجویان و جستجوی پاسخی برای ابهامات و سوالاتِ بی‌جواب اذهان بپردازیم. عزم کردیم تا آزادی را به دانشگاه‌مان پیوند بزنیم چرا که می‌دانستیم تشویش بر سر راه آن قرار دارد. آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی، دغدغه‌ی ذهنی همه‌ی دانشجویان است. یقین داریم که اگر این اقدام ما کامل شود و تصمیماتِ مصلحت اندیشانه مانع قرار نگیرد، دریچه‌ای به سوی تعامل سازنده و صمیمانه با مسئولین باز خواهد شد.

 

یک حقیقت تلخ

گره خوردن فضای سرد و انحصاری برخی مسئولین، با رکودِ حاکم بر روح نیمه‌جان جنبش‌های دانشجویی، تنها تشکل مستقلِ دانشگاه‌مان یعنی بسیج دانشجویی را وا داشت تا در راستای عمل به تکلیف و رسالت خود، حقایقی را در راستای "مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی" از دیدگاه مستقیم دانشجویان مطرح نماید.

 

تشویش اذهان؟!

علی‌رغم ذهنیتِ ناصحیح برخی از افراد و گروه‌ها، بسیج دانشجویی به عنوان یکی از اقشار فرهیخته و اسلامی همواره به دنبال آزادی اندیشه و بیان، ضمن رعایت عدالت در گفتار بوده است. همچنان‌که اهتمام به تهیه و انتشار ویژه‌نامه، صرفا برای بیانِ سوالات صریح و صادقانه دانشجویان می‌باشد.

ولکن معلوم نیست که تبلیغات مسموم و شایعه‌سازی علیه این نهاد انقلابی، چه زمانی پایان خواهد یافت؟ آیا مسئولین دانشگاه منکر این مطلب هستند که بسیج دانشجویی سعی دارد تا مصداق آیه شریفه: « وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ قصص، آیه 5 » باشد؟ پس چرا باید برای برپایی یک گفتمان صادقانه مورد اتهام قرار می‌گیرند؟ سوال دیگر این‌جاست که چرا معاونت فرهنگی دانشگاه، باید جلسه‌ای را علیه بسیج دانشجویی و برای مظلوم‌نمایی با کانون‌های علمی ترتیب دهد؟ چرا باید به مسئولین انجمن‌ها توصیه کند که بسیج دانشجویی را تحریم نمایند؟ پر واضح است که نتیجه‌گیری و اظهار نظر مسئولین مبنی بر تشویش اذهان عمومی درپی انتشار چند سوال، مغالطه و بهانه‌ای برای لغو جلسه پرسش و پاسخ می‌باشد.

 

کرسی‌های آزاد اندیشی

مقام معظم رهبری فرموده‌اند: «کرسی‌هاى آزاداندیشى را که من صد بار - با کم و زیادش - تأکید کردم، راه بیندازید...»

 

به طور قطع، دانشگاه باید مکانی باشد برای تکریم شخصیتِ ماهوی دانشجو که در محیطی سالم و پویا به پیشرفت‌های علمی و آرمان‌های صحیحِ خود نزدیک شود. از طرفی اولین رکن در ایجاد فضای مطلوب برای پیشرفت و رسیدن به آرمان‌های جامعه دانشجویی، ایجاد بستری‌ست که بتوان در آن مبنای اندیشه و حرکت‌ها را مورد بررسی قرار داد. دانشگاه باید مرکزی برای آزادی اندیشه و بیان، ضمن ارتباط دو طرفه با مسئولین باشد اما متاسفانه با ترس‌آلودگی و نگاه محافظه کارانه برخی اشخاص که از پاسخگو بودن هراس دارند و می‌خواهند همه چیز ساختگی و در جهت منافع شخصی ایشان باشد؛ این مطلب امری محال به نظر می‌رسد. مادامی‌که همواره از قوت گرفتن فعالیت‌های آزادانه و مستقل در دانشگاه جلوگیری نموده‌اند.

 

آزادی و مطالبه‌گری اولویت دارد

بیانات مقام معظم رهبری از سال 1368 تاکنون، حاکی از آن است که ایشان رسالتِ دانشجو را مطالبه‌گری در فضای منطقی دانسته‌اند. اما وقتی که کوچک‌ترین مطالبه از سوی دانشجویان متعهد، به بهانه‌ای واهی توبیخ می‌شود؛ کدام مطالبه؟ در کدام فضا؟!

 

ایجاد پویایی در بستر علم‌اندوزی

بنابر آنچه مطرح شد، بسیج دانشجویی اولویت خود را ایجاد تحرک و پویایی در محیط دانشگاهی و ایجاد فضای ِ رسانه‌ای برای عموم دانشجویان می‌داند که باید در وظایف سیستم مدیریتی یک دانشگاه اسلامی اعمال گردد.

 

پیشنهاد و توقع دانشجویان!

پیشنهاد و توقع هر یک از ما به عنوان یک دانشجوی انقلابی و پیرو خط امام(ره)، برگزاری نشست‌های متعدد درون گفتمانی میان همه‌ی طیف‌های دانشجویی با حضور فعال مسئولین، جهت نقد و بررسی عملکرد ایشان در عرصه‌های آموزشی، مالی، اداری، فرهنگی و رفاهی به صورت علنی است. البته انتظار داریم که فعالیت‌های خودجوش برخی دانشجویان (که چندی قبل آن را تشویش اذهان خواندند) باعث لغو مراسم و سرزنش متولیِ این نشست‌ها نباشد. یقین داریم که این حرکت در نیمه راه رها نخواهد شد و به یاری خداوند متعال، در این مکان تنها روابط منطقی و دوطرفه حاکم می‌شود. همچنان‌که امید داریم این درخواست خالصانه‌ی دانشجویی، با واکنشی پسندیده از سوی مسئولین و پذیرش ایشان به انجام برسد.

ما برای تشکیل نشست‌های آزاد اندیشی، مجدانه تلاش خواهیم کرد و این راه ادامه دارد...

 

والسلام علیکم

حوزه بسیج دانشجویی شهدای خیام 29//9/1391

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد